De nieuwe IP speakers uit de IPX Serie van audio fabrikant AtlasIED zijn een evolutie op het gebied van audio endpoints, die ingezet kunnen worden binnen een VoIP communicatie oplossing.
Wat is VoIP?
Voice over Internet Protocol (VoIP) is vooral bekend van telefonie. Hierbij gebruikt het IP-netwerk een internetprotocol om gegevens over te dragen.
Voorbeelden van IP-netwerken zijn het internet (denk aan Skype of Zoom), een bedrijfsnetwerk met een telefooncentrale gebaseerd op IP-technologie of een publiek netwerk van een telecom operator, zoals 4G of 5G.
Inmiddels kan over dit IP-netwerk zowel spraak als data gestuurd worden.
De laatste 20 jaar is VoIP beduidend betaalbaarder geworden omdat het kan draaien op een PC, tablet of smartphone.
VoIP netwerk
Om IP-telefonie te gebruiken is een IP-netwerk nodig tot aan het eindapparaat (endpoint).
Binnen een bedrijf wordt hiervoor bijvoorbeeld een LAN-netwerk aangelegd. Tussen bedrijfsgebouwen een WAN-netwerk.
Toegang tot een publiek IP-netwerk gebeurt via een xDSL lijn over koperpaar, een optische vezel of een 4G of 5G mobiel netwerk.
Een VoIP verbinding vraagt om een signaleringsprotocol tussen de toestellen van de beller en de ontvanger. Dit protocol noemt men Session Initial Protocol (SIP), dat oorspronkelijk ontwikkeld is voor communicatie zoals e-mail en het internet.
Inmiddels wordt dit principe veel breder gebruikt.
Unified Communications
Unified Communications is een verwijzing naar de manier waarop allerlei digitale tools met elkaar communiceren. Hierbij komen al deze communicatiemiddelen samen in één UC platform.
Denk aan:
- Chat
- Spraak en dus ook IP-telefonie
- Videoconferencing
- SMS
- Signage
- Instant messaging zoals WhatsApp, Telegram, Facebook Messenger, etc.
- Audioberichten
- Ruimtereserveringssystemen
- Aanwezigheidsinformatie
- Data-sharing devices, zoals interactieve whiteboards
- Spraakherkenning
- En ga zo maar door...
E-mail is een vorm van communicatie waarbij de informatie één richting opgestuurd wordt. Deze informatie kan altijd bekeken of geopend worden en blijft bewaard.
Een inkomend telefoongesprek is een vorm van real-time communicatie, waarbij er direct gehandeld moet worden.
Voor al deze vormen van Unified Communications is tegenwoordig een ' app' nodig om toegang te krijgen tot de informatie die wordt uitgewisseld.
Waarom Unified Communications gebruiken?
De markt heeft een systeem ontwikkeld waarin alle communicatiekanalen zijn samengevoegd.
Een gebruiker kan deze informatie overal bekijken (thuis, op het werk, in de trein of waar dan ook).
Op welk apparaat dan ook (laptop, mobiel, tablet, etc.)
Deze UC-oplossingen hebben een aantal grote voordelen:
- Ze verenigen en stroomlijnen zakelijke communicatie
- Het is heel efficiënt voor medewerkers om deze info te benaderen
- Er kan simpeler samengewerkt worden
- Klantbeleving of klantenservice kan verbeterd worden
- Het beheren en onderhouden van data kost minder geld
Toepassingen van Unified Communications
Om dit hoofdstuk af te sluiten wil ik je concreet een paar toepassingen van UC meegeven.
- Je kunt makkelijk zien of een collega bereikbaar is
- Voicemail kan afgeluisterd worden via je mailbox
- Chatberichten en Facebook Messenger kunnen geautomatiseerd worden
- Er kan op afstand worden vergaderd
- En er kan heel snel en eenvoudig berichtgeving gestuurd worden naar alle kanalen binnen een bedrijf
IP-speakers AtlasIED ontwikkeld met Cisco
Cisco is één van die bedrijven die zich heeft toegelegd op het ontwikkelen van Unified Communications producten.
Hun telefonie oplossingen zijn daarbij heel erg bekend.
In 2000 benaderde Cisco audio fabrikant AtlasIED.
AtlasIED beschikte over IP-speakers die de berichtgeving kon doen in grote ruimtes, ruimtes met veel achtergrondlawaai of buiten.
Deze IP-producten waren toentertijd gebaseerd op CobraNet.
Maar dat zag Cisco niet zitten.
De IP-endpoints van AtlasIED moesten hetzelfde protocol gaan praten als Cisco's Unified Communications Manager (CUCM).
En zo geschiedde.
Omroepen met IP-handheld
Na deze ontwikkelfase kon er binnen Cisco's Unified Communications Manager worden omgeroepen naar specifieke grotere zones.
Concreet kon je met een handheld telefoon bijvoorbeeld een mededeling doen die in een magazijn te horen was.
Of in een sporthal.
Een fabriek
Een grote openbare ruimtes zoals een bibliotheek.
Of een openbare buitenplaats, zoals een parkeerterrein.
Noem maar op.
In de loop der jaren heeft AtlasIED honderden projecten gerealiseerd samen met Cisco.
De ontwikkeling van AtlasIED IPX
IPX is in 2019 gelanceerd en ging een stap verder waar de 'oude' IP-speakers gebleven zijn.
Bij de IPX Serie praten we niet meer over IP-speakers, maar over Audio IP Endpoints.
IPX biedt een nieuw eigentijds design, HiFi audio en visuele berichtgeving in hoge resolutie gecombineerd met betrouwbare, veilige voice-over-IP communicatie.
De uitgebreide range is zeer geschikt voor massacommunicaties in grotere ruimtes, ruimtes met veel achtergrondlawaai of in de buitenlucht.
Natuurlijk volledig compatible met Cisco's Unified Communications Manager, waaronder volledige ondersteuning voor Cisco's Unified Survivable Remote Site Telephony (SRST).
De IPX endpoints registreren zich rechtstreeks bij de host toepassing., zodat deze oproepen kunnen ontvangen, zoals bij een IP-telefoon.
In dit document lees je exact hoe je IPX configureert binnen Cisco.
Open platform
Maar IPX is niet alleen compatible met Cisco.
Dankzij TTMI (Talk To Me Interoperability) kunnen alle modellen uit de IPX Serie praten met alle Unified Communication oplossingen, software platforms voor notificaties en alle standaard SIP / PBX systemen.
De unieke features van IPX
De IPX Series zijn inmiddels toegepast in duizenden installaties over de hele wereld binnen bedrijven, scholen, universiteiten, industriële locaties, luchthavens en zorginstellingen.
Waarom kozen zij voor IPX?
Grafische weergave in hoge resolutie
De IPX endpoints hebben een uitstekende visuele weergave in hoge resolutie, waarbij er ontelbaar opties geboden worden. Van een simpele tijdklok tot dagelijkse mededelingen, van kritische waarschuwingen en mededelingen tot bewegende afbeeldingen.
De tekst kan van rechts naar links weg scrollen.
Geoptimaliseerde communicatie voor mensen met een handicap
Communicatie is in geval van nood essentieel.
Met de LCD displays kan een noodomroep in geel lettertype op een zwarte achtergrond geplaatst worden en gesynchroniseerd worden met de omroepmededeling om zodoende slechthorenden te betrekken.
Dankzij een flasher kan extra attentie opgewekt worden.
Fantastische verstaanbaarheid
Elke IPX luidspreker is uitgerust met een gepatenteerde 8" full-range driver met 3" tweeter. Hierdoor is hele hoge verstaanbaarheid haalbaar terwijl een minimum aan stroom wordt verbruikt.
Redundant systeem
Basis functionaliteit wordt behouden door de lokale IPX-ingangen op lijn niveau te gebruiken als redundante oplossing. Zelfs als het netwerk van het gebouw onbruikbaar is of wanneer één van de optische WAN verbindingen binnen het gebouw is los gekoppeld.
Opslaan, opstarten en distribueren van berichtgeving
IPX is in staat om vooraf opgenomen audio berichtgeving op te slaan en te distribueren.
Dit beperkt zich niet tot 'bel' signalen, maar gaat een stap verder met evacuatietonen voor noodgevallen en gesproken noodinstructies.
Het audiobestand kan worden gestart met behulp van de lokale, algemene ingangen op de achterkant van alle IP endpoints.
Kortom...
Is het zaak om berichten te verspreiden in grote ruimtes, ruimtes met veel achtergrondlawaai of in de buitenlucht als verlengstuk van een Unified Communications oplossing?
Dan is IPX van AtlasIED de nieuwste innovatie.
Naadloos te integreren met Cisco, maar compatible met alle andere platforms dankzij TTMI (Talk To Me Interoperability).
Buitengewoon betrouwbaar, omdat AtlasIED al meer dan 20 jaar ervaring heeft met de ontwikkeling van IP endpoint oplossingen en duizenden referentieprojecten kent.
Meer info?
Bekijk het volledige IPX assortiment op de website van AtlasIED of in het Nederlands op de site van AtlasIED importeur Mennegat Trading BV.
IPX endpoint training volgen?
Wil je een introductie in de wereld van de nieuwste en modernste IP endpoints?
Kijk voor meer informatie op de pagina IPX training.
Meer info? Laat het ons weten via ons weten via info@mennegat.nl of bel ons direct op 06-51050752.
We komen met alle plezier een training geven aan jullie specialisten.